Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.uaq.mx/handle/123456789/315
Title: El desarrollo de la cohesión en el discurso escrito durante la edad escolar
Authors: Cortés Barrón, Erika Guadalupe
Keywords: Desarrollo lingüístico
Años escolares
Discurso
Language development
School age
Discourse
Issue Date: Aug-2010
Series/Report no.: RI000326;
Abstract: El desarrollo lingüístico que se da en los años escolares es un área de la psicolingüística que ha empezado a cobrar mayor importancia en los últimos años. Diversos estudios señalan que uno de los niveles lingüísticos que presenta un crecimiento importante durante los años escolares es el discurso. El objetivo de la presente investigación es observar el uso que le dan los niños y adolescentes a los conectores discursivos (elementos que favorecen la cohesión del discurso) en textos expositivos y argumentativos. Para ello se analizan los escritos de 40 niños y adolescentes de 3º, 5º, 7º y 9º grados (10 participantes por grado). Los resultados muestran que desde edad temprana los alumnos hacen un uso diferenciado de los conectores dependiendo del género discursivo. A su vez, apuntan hacia diferencias cualitativas por edad en la función que le dan a los conectores. Lo anterior permite concluir que el uso de conectores en la lengua escrita continúa desarrollándose muy entrados los años escolares.
Description: In recent years language development during the school years has become a more important issue in psycholinguistics. Many studies suggest that one of the linguistic levels that shows an important development during the school years is discourse. The goal of the present investigation is to observe the way children and adolescents use discourse connectives (linguistic devices that enhance discourse cohesion) in expository and argumentative texts. Therefore written texts of 40 children and adolescents of 3rd, 5th, 7th and 9th grades (10 participants per group) are analyzed. Results indicate that from early age on students use connectives differently depending on text genre. Furthermore, they point out qualitative differences due to age in the functions of connectives. This allows us to conclude that the use of discourse connectives in written language continues to develop very far into the school years.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/315
Appears in Collections:Maestría

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RI000326.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.