Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.uaq.mx/handle/123456789/243
Title: Modelo de administración estratégica para la generación de ventajas competitivas
Authors: Bastida Bonilla, Jessica
Keywords: Administración estratégica
Ventaja competitiva
Alianzas
Strategic management
Competitive advantage
Alliances
Issue Date: Apr-2012
Series/Report no.: RI000201;
Abstract: El propósito de este estudio fue crear un modelo de administración estratégica orientado a la generación de ventajas competitivas, para fomentar la integración y colaboración de las Farmacias pertenecientes al Grupo Dinamic. Para ello se propuso realizar el estudio de carácter cualitativo, basado en el alcance exploratorio y la teoría de acción para extraer y recolectar información documental necesaria para identificar las principales áreas de oportunidad de la empresa, así como los problemas que enfrenta. Cabe señalar que todas las organizaciones sean grandes o pequeñas necesitan del apoyo mutuo de las personas que la integran con la finalidad de generar mejor administración de los recursos y tomar decisiones para fortalecer sus actividades de mercado y poder permanecer en el mismo. La administración de toda empresa requiere de un modelo que le permita obtener utilidades, posicionamiento, participación de mercado y ventajas competitivas. Para tal efecto se hizo necesario considerar las siguientes variables para el desarrollo del modelo: las alianzas estratégicas, el liderazgo estratégico y la gestión de recursos, las cuales se eligieron en función de las necesidades de la empresa. Con esto se pretende diseñar una estructura organizacional bien definida, asignar responsabilidades, fortalecer la comunicación entre los socios y proveedores, competir en el mercado e incrementar el número de clientes para las farmacias que conforman grupo Dinamic. Todo esto concluye en un modelo que brindará a las organizaciones las herramientas necesarias para crecer y originar oportunidades de mercado.
Description: The purpose of this study was to create a strategic administration model aimed at the creation of competitive advantages in order to promote integration and collaboration of pharmacies belonging to the Group Dinamic. A qualitative type study was carried out based on the exploratory scope of action theory to extract and collect the necessary documental information for identifying the company¿s chief areas of opportunity as well as the problems it faces. It must be pointed out that all organizations, be they large or small, need mutual aid from the people that make them up in order to achieve better management of resources and to make decisions which strengthen market activities enabling them to remain in market. The management of all companies requires a model that will aid in obtaining profits, positioning, market participation and competitive advantage. In order to achieve this, it was necessary to consider the following variables for development of the model: strategic alliances, strategic leadership and resources management, all of which were chosen based on the needs of the company. The goal is to use these in designing a well-defined organizational structure, assign responsibilities, strengthen communication between partners and suppliers, compete in the market and increase the number of clients for the pharmacies that make up Grupo Dinamic. All of this leads to a model that will offer organizations the necessary tools to grow and create market opportunities.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/243
Appears in Collections:Maestría

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RI000201.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.