Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.uaq.mx/handle/123456789/1336
Title: El abandono y la vejez: un estudio de representaciones sociales en personas mayores de 60 años de la ciudad de Morelia
Authors: Ramos Esquivel, Júpiter
Keywords: Abandono
Vejez
Representaciones sociales
Abandonment
Old age
Social representations
Issue Date: Jun-2009
Series/Report no.: RI001108;
Abstract: El presente trabajo de tesis se centra en el estudio del abandono y de la vejez como representaciones sociales. El objetivo principal fue identificar la representación social del abandono y su relación con la vejez. Se retomó la metodología cualitativa para estudiar a 15 hombres y 15 mujeres mayores de 60 años a partir de 3 técnicas de investigación: la entrevista a profundidad, el grupo de discusión y la técnica asociativa de las representaciones sociales. El estudio se realizó en una colonia popular de la ciudad de Morelia Michoacán, lugar donde habitan los sujetos participantes y donde también se realizó un trabajo etnográfico. Los resultados fueron analizados desde una perspectiva hermenéutica y bajo el marco teórico de la teoría de las representaciones sociales, la vejez y la postmodernidad. Los resultados más importantes del estudio permiten situar a la representación social del abandono y de la vejez en una relación directa, como un doble sistema representacional que comparte contenidos y significados muy particulares. El abandono y la vejez son analizados en dos dimensiones principales: como sistema sociocognitivo y como sistema contextualizado. Como sistemas sociocognitivos, el abandono y la vejez están relacionados a la falta de apoyo, la falta de oportunidades, los cambios físicos, y la falta de atención de los demás. Como sistemas contextualizados, están ligados a una serie de contenidos provenientes de discursos sobre la familia, el cuerpo, el trabajo, la salud, el gobierno, la juventud y la sociedad. Ambas representaciones sociales permiten a los sujetos definir la realidad y constituyen el medio ambiente a partir del cual se construyen diversas representaciones sociales, se toma una posición respecto del mundo y se asume una identidad como grupo social.
Description: The present work of thesis centres on the study of the abandon and of the oldness as social representations. The principal aim was to identify the social representation of the abandon and the relation with the oldness. The qualitative methodology was recaptured and to study 15 men and 15 major persons of 60 years from 3 types of research technologies: the interview, the group of discussion and the free association of the social representations. The study was realized in a popular colony of Morelia Michoacán's city, place where the fastened participants live and where also an ethnographic work was realized. The results were analyzed from a hermeneutic perspective and under the theoretical frame of the theory of the social representations, the oldness and the postmodernity. The most important results of the study allow to place to the social representation of the abandon and of the oldness in a direct relation, as a double system representacional that shares contents and very particular meanings. The abandon and the oldness are analyzed in two principal dimensions: as system socialcognitive and as system of social context. As socialcognitive systems, the abandon and the oldness are related to the loss of support, the lack of opportunities, the physical changes, and the loss of attention of the others. As systems system of social context, the youth and the society are tied to a series of contents from speeches on the family, the body, the work, the health, the government. Both of social representations allow to the subjects to define the reality and constitute the environment from which diverse social representations are constructed, a position takes respect of the world and an identity is assumed as social group.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1336
Appears in Collections:Maestría

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RI001108.PDF1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.